Jan 16, 2014

Jalan Kaki

Nak cerita pasal jalan kaki ke sekolah .
Walaupun rumah aku dekat jer dengan sekolah
tapi Firdaus tetap aku hantar ke sekolah , sebab alang-alang aku nak pergi kerjakan ..
tapi awal pulak aku pergi kerja.. aku masuk kerja pukul 9am..
Jadik aku pergi sarapan ..atau singgah rumah mak dulu .atau pusing balik rumah ..lipat kain ..

Tapi aku perasan tiap kali lepas hantar Firdaus ke sekolah
Hari2 aku nampak ada satu budak ni jalan kaki ke sekolah ..aku dapat agak jugak dia dari mana
kena seberang jalan besar bagai ..budaknya lebih kurang Firdaus berisi lagi dari Firdaus ..

Kesian juga..rasa mcm nak tumpang kan je kalo sehala laluan..
tapi dalam hati berfikir maybe maknya suruh anaknya yang berisi itu exercise sikit kot..

Pada mulanya aku bercadang tahun ni nak suruh Firdaus naik Van waktu balik sekolah
sebab aku risau kalau aku tertiba ada hal ..tak dapat ambil waktu balik sekolah lagi hari jumaat
sebab Jumaat kan balik awal 12.30..

Tapi mengenangkan tambang Van pun dah naik Harga .. lepas tu Firdaus kata
takpe ..hari jumaat je dia jalan kaki balik sekolah sbb dia tak boleh tunggu kalau mama lambat..sebab dia nak pergi solat jumaat.

Padahal budak tu dah besar..tapi mamanya bukan main lagi risau
Firdaus lagi buat permintaan nak naik basikal pergi sekolah...
lagi lah mama tak kasi..lebih kau jalan kaki dari naik basikal..

Bil letrik naik mendadak bulan ni kat rumah aku ..walupun aku bukan pakai heater..termos letrik bagai .
kena start berjimat cermat .. dah suruh along siap pergi TNB..cek kot salah kira..

Apapun tahun ni kena buat penjimatan berganda..


3 comments:

Rasp said...

kita mak mak ni...
tak kira lah anak tu kecik or dewasa sis...
anak tetap anak...
risau tetap risau ...
kannnn hehehehehehe

lieyalatif said...

itu la kakty...semua bende naik dah skrang...bil letrik kan dah start tarif baru...adoi laaaa....semue bende nak naik kan...

firdaus ni lieya tgk pandai berdikari kan kak...bagus camni....lieya pun anak2 anta sendiri kak...malas nak amik van kak sbb van tu bawak laju gile...uih seram tgk...baik laa lieya jek anta...

wantie said...

betul tu kak. risau ni bukan takat anak tu kecik dah besar dah dewasa nanti pun tetap dok risau jugak. ngee...