Jul 11, 2013

2 - 3 Param


Semalam menu berbuka aku dan family simple je.
memang tiap tahun pun memang simple ..janji kenyang

semalam aku masak , gulai ayam masak lemak cili api + kentang
goreng sayur , lepas tu wajib ada ikan masin .. Along @ suamiku ..asik lah menu wajib ikan masin .. owh ye , aku ada goreng tempe jugak dan ulam2 .

 gulai yg belum letak santan lagi.

 kurma ,wajib ada ..ikut sunnah katanya


Tapi sambil aku masak , along sibuk tanya ada nak beli kuih ke?
kalau aku , memang tak lah .,.malas nak masuk Param , jalan jem , kang pukul brp aku nak masak kan ..!

Cuma aku cakap ngn along ,aku taknak kuih ,tapi nak buah.
Cth buah tembikai ke..buah tembikai susu. .atau apa2 je lah .

Along keluar sekitar pukul 6 +pm sampai ler ke pukul 7.20, lagi beberapa minit nak berbuka jer  baru sampai umah..sekali yg along beli .Ayam Uncle Bob..

Along : "ayg abg pergi 2-3 Param cari buah ..ke cari kuih apa2..tapi semua full ,org ramai ,queue nk membeli , penyudahnya abg beli uncle bob je hah!

aty : " Uncle bob kan ada je jual kt simpang umah kta. sambil senyum2.

Along : "aah , abg beli situ lah..

aty : aku gelak je lah..buang masa je jelajah param ..penyudah beli depan rumah ..pergi punyalah lama..ingat kira untung berniaga sama2 ngn peniaga kat param tu dah tadi ..hihihihi..

Lepas berbuka , along ngn fir ngn adik masing2 amik tugas memasing , tolong apa yg patut , sebabnya mama dah masak kan ,jadik korang pulak tolong mama kemas dapur .

selesai solat maghrib , kami semua ke Masjid , menunaikan Terawih.
semalam kiranya sampai awal , ke atau org lain yg lambat , sbb masa tu dah pukul 8.30
tapi kami parking luar je, sbb kalau parking dalam masjid mesti jem nak keluar .


Tiap kali lepas aku solat je ,Firdaus mesti dapat cari aku ..dlm hati teror jugak budak nie.
Tanya dia, camne fir leh dpt je cari mama dlm ramai2 tu ..?

ye lah ..sebab mama pakai semua serba hitam..yg lain kebykan semua putih ..jdk senang lah ..

yang si ayah pulak .. tapi kan yang ..ada je yg pakai serba hitam..
memang lah ..tapi peratus nya 10% je .yg lain mmg putih..

sbb tu lah abg tak dpt cari..abg takut..kot ingat itu ayang ..dok pegang je bahu ke tangan ke.. ingat itu ayang .sekali bini orang ..

betul gak kan..

owh ye..aku g terawih pakai jubah hitam , setokin hitam , lepas tu mini telekung kaler hitam  dan terus solat..memang tak ramai pun yg mcm aku ..boleh kira.

memang ada yg pandang pelik..pd aku dan yg memakai mcm aku ..tp bior p org ckp..apa.!


Alhamdulillah sahur tadi , aku masak sambal ikan , panas kan lauk gulai smlm yg ada balance lg skit..

satu tabiat aku spjg posa..walaupun anak2 ,suami tak memilih makan .
walaupun aku bukan makan sgt ..tapi tekak aku ni
kalau tiap kali sahur , mesti nak lauk baru , tak kesah lah goreng sayur ke..sambal ikan bilis ke ..ikan bilis goreng ke..sambal ikan ke.. janji lauk baru..

memang sejak dulu ..dari mula2 kawin..aku memang akn masak yg simple2 masa sahur ..

ni dok fikir..nak berbuka nak masak apa2 ...dok google cari idea..




12 comments:

Rasp said...

selamat berpuasa sis :)

betul tak ramai pakai hitam kan :)

i pun cam u sis...
time sahur mesti at least ada 1 lauk baru masak....
walhal famili tak kisah pun kannn...

safurara said...

rara pon x g bazar.dh lah susah parking.malas.hehe

norhidana said...

heheheh dana mls nk pg param kak, mana nk mikir kan paking, kang jem nk kuar lg.... baik msk je kt umah puas hati, tak kisah lah walaupun cume bt goreng pisang je cicah sambal kicap kan...

ingatkan td akak pakai telekung yg kaler hitamt tuh, tp mlm td tgk kt berita psl indonesia, cantik lak tgk ramai jemaah wanita ygpakai telekung colorful...

Qhaifa Nur said...

sedapnya menu buka semalam...
sekarang pening pula nak masak apa petang nanti ha..ha..

solat terawih juga semalam...

Husna said...

hitam ke putih..what ever colour it is..janji kita solat kan...
selamat berpuasa

wantie said...

oo... telekung kaler hitam ek.

hiks.. kalau budak silap sentuh bahu tak pe lagi. Buatnya suami akak tu tersilap. kang kecoh plak.

lieyalatif said...

wahh kakty rajin...buka masak ...sahur pun masak lain...bagus kak ty....besar pahala menyediakan mknn tuk org berpuase ni ....lagi pun kite nak puaskan selera seisi keluarga kan kak..

mmg kak, param tgh penoh memanjang ni sbb baru2 puasekan...masing2 tgh kemaruk nak membeli.....tgu ujung2 nanti sure tak sesak dah....

ct7775 said...

hai kak ty
lama tak pergi param..
rindu sudah param BBbangi..
~nora~

lala yusof said...

SELAMAT BERBUKA PUASA

Fazleyatul Aini said...

kak, awal-awal puasa ni bazar memang penuh sokmo. saya pon tak menyinggah lagi. malas nak berhimpit2

ct rahani said...

masak sendiri mmg puas hati kak.. sy tahun nih berniaga kt bazar.. x merasa la masak utk berbuka.. sahur jelah..

*slmt berpuasa utk akak sekeluarga.. :)

ALoNa CintamaniszLite said...

saya tak kata apa...cuma sy lebih suka pakai telekung putih jgk, hehe..

Kat Indon..mmg ramai pakai telekung aneka kaler2 ni. Tp bg sy putih jgk yg menarik..