Jun 20, 2012

2nd day Tasik Maninjau>>Pasar Atas> Jam Gadang

Hari ke dua seawal pukul 7 am waktu indonesia ,
 kami sudah berada di lobi hotel
terus kami bersarapan, hari itu kami dihidangkan menu nasi goreng, mihun goreng, bubur kacang hijau , rasanya sangat sedap.

Pukul 8 bus sudah sedia menanti, kami apa lagi teruskan perjalanan ke Tasik Maninjau
Nak menuju ke tasik maninjau, jalan yang dilalui banyak corner2, kalau dlm bahasa indonesianya , kelok, sampai kelok 44,memang mencabar jalannya, menjerit2 kami dlm bus, takut bus terbabas, tapi driver bus, selambar je, kami yang lebih.

Sebelum sampai , kami berenti di beberapa tmpt , salah satunya kedai bernama Bundo Kanduang.
Kat sini ada jual kerepek2, antaranya kerepek labu,jengkol(jering),lala dan macam2 lagi

Lepas tu kami teruskan perjalanan menuju ke kelok 38 or 39 , kty sendiri pun tak brp ingat
dari sini kita boleh nampak Tasik Maninjau, kat sini pun ada orang berjualan telekung, baju, sebeniar,
kami pun apalagi, bergambar, membeli belah menjana pendapatan penduduk kampung.

Dari situ kami gerak pulak ke kelok 44,
 untuk menikmati pemandangan Tasik Maninjau
 lebih dekat lagi,sambil bergambar.

selesai dari melawat Tasik Maninjau , kami pun gerak ke destinasi seterusnya
memula TA ajak makan, tapi kami kenyang lagi , jadi cadangan akan dihantar terus ke Pasar Atas, tmpt paling popular di Bukit Tinggi, di situ lah terdapatnya mercu tanda bukit tinggi Jam Gadang.
Tapi sebelum sampai ke pasar atas kami singgah di Kedai Anisa
Kat sini mcm biasa jual baju2 sulam..harga okeh

tapi ada kedai yg kat tepi Anisa jual tshirt dan sebenier, bg kty mahal
lepas tu yg jual kerek , tak boleh nak tawar langsung, harga fridge magnetnya

Kat pasar atas , kami berkesempatan makan Nasi Kapau(Gulai Kampung)
lepas je perut kenyang, kami mulakan pencarian kami di Pasar Atas
Macam biasa byk terdapat kedai2 baju sulam, telekung, baju moden semua ada.

Pasaraya di Bukit tinggi

Jam Gadang Mercu tanda Bukit tinggi

Nasi Kapau

lebih 4 jam di Pasar atas , pukul 4pm , kami ke Jam gadang bergambar lepas tu gerak balik
ke hotel menaiki kereta kuda. 1st time seumur hidup aku naik kereta kuda nie , bayaran yang dikenakan Ir50k utk satu kereta kuda, tp kalau pandai tawar , boleh dpt lagi murah

Masa naik kereta kuda nie, benarnya,kami ketawa ada ,takut ada
sebab kesian ngn kuda yg bawak kami yg montok2 nie
terjelir lidah kuda tu kot..huhuhuhu

Balik hotel , terus solat,mandi siap2 pukul 5 bus datang amik kami semua , gerak pergi spa
kty pun massage badan jugak ,massage satu badan dikenakan bayaran Ir100k per person
Tapi kty tak recommended tempat yang kty pergi tu , kurang bagus perkhidmatannya.
Sepatutnya lepas berurut kami akan dibawa menyaksikan persembahan tradisional minangkabau.
Tapi oleh kerana semua ahli rombongan sudah kehabisan uwang, jadik kami kensel
Makanya TA kami bawak kami round2 pasaraya kat Bukit tinggi , lepak2 menghirup udara segar di Area Jam Gadang, lepas tu balik ke Hotel, kami pun dinner tmpt semlam lagi di Warong Djan djan
 Malam ke dua ni kty makan mihun goreng dan jus epal kena dalam Ir21k

waroeng djan djan ni sebelah je ngn Hotel Nikita
berdekatan , jalan kaki tak sampai pun 5 minit

Balik dari makan kami merayau2 di hotel karisma, ada jugak orang jual2 kat sini
lepas tu pergi cari org jual durian , kami pun beli 2 bijik dengan harga Ir20k , lepak makan kat busstand.

sempat posing sebelum masuk bilik memasing.
semua pun muka happy even baru kenal

balik bilik memasing packing barang, sebab pagi2 esok nak check out

Tips: Kat depan hotel karisma ada juga orang jual2 mcm telekung, shawl..murah2 kalau pandai tawar.
lagi satu diingatkan, jalan ke bukit tinggi, ke Tasik maninjau , atau jalan nak balik ke padang adalah banyak selekoh ,rasanya kalau ada yang tak tahan jalan byk pusing2 mau mabuk.Tapi alhamdulillah group kitaorg takde yg mabuk, walupun ada sorg pregnant, maybe sebab group kitaorg asyik ketawa, bercakap..jadik sampai tak sedar jalan bengkang bengkong kot.

Rasp said...

wahhhhh bestnya sis jenjalan nie...
siap makan durian lagik tu hehehehe...
sib baik dpt geng yg ok kan...

Ardini Humaira said...

seronoknye... teringin dni nak ke sana :D

zh-ena said...

wah seronoknya mkn angin :D

lieyalatif said...

bestnye kakty....lieya tak penah lagi sampai sini...best jugak tgk kak ty berjalan nie....

ooo ade plak penjual yg mcm tu kan kakty, sepatutnye pelancong dari malaysia ni kene la dieorg tackle.....ape laaa.....kalo tak sure byk org borong dari dia kan....

wantie said...

best nye tengok akak jenjalan.

Neeza.Areef said...

lawak la kty kuda tejelir lidah bwk penumpang godang2..kah3..ada2 je kty

aik..super mario pn ada ..hehe

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.