Nov 29, 2013

Bergaduh dengan jiran pasal Astro

Jumaat lepas kejadiannya
dah masuk seminggu baru nak citer :)
apalah kan , nak buat camner , saya sangat busy

Dalam pukul 3 macam tu si adik @acap
wechat mama. kata astro kat umah takde siaran

Aku terus .. eh..macam eh ..bior benar!
Aku lupa ke bayar bil ..sudah , tepuk dahi kejap
Terus cepat2 log in cimbclicks
cek balik satu-satu
kejap kang gosok gosok mata
cek satu -satu
okeh je bayar je , hati sudah kacau bilau
ye lah kalo Astro rosak.masalah nak tengok tv
satu siaran tak nampak

Balik umah pukul 5
tengok si adik dah ready lappy untuk mama
hah .takut lah tu mama nya naik hangin ate mama garang kan .
Terus cek astro , off /on banyak kali tak berhasil

Terus kol Astro Customer services
macam biasa , lama nak tunggu kat line
bila dapat dia minta no account / ic lah
lepas tu cek account ,
Account aku okeh je bayar..cantik ..lega kejap hati
jadik kenapa ni siaran takde pulak nie
hati panas..panas nya hati .
lepas tu orang astro ni dah lah satu hal , nak pass line kt Techinical lah
jadik tunggu lagi ..cek lagi acc ..hangin dah nie ..tapi sabar .sabar
lepas tu baru dapat disambungkan ke Techinical
dia pun tanya apa yang tak kena
aku cakaplah .. signal langsung takde .
yang dekat jam tu tak keluar jam pun

jadi nya Pihak astro cakap , itu takdapat signal tu
Cuaca macamana puan ?
Cuaca gelap ,aku jawab
Astro : Nak ujan ke apa pun
aku : maybelah kot , ate dah kol 6.30 dah nak malam pun
Astro : maybe pasal cuacalah puan , jadik signal tak dpt
aku : okeh fine, logic disitu ,sejuk skit ati
Astro : Puan off je semua plug ..dalam 1-2 jam nanti on balik
jadik nya aku ikut je lah solution yang dikasi

Dalam 2 jam aku On.. takde jugak .putus harapan aku
Sudah ni , apa yg rosak
sambil tu aku layan ler tv online kt Lappy
Malam tu tak tercapai hajat nak tgk Maharaja lawak mega
Terpaksa tanpa rela layan semi final muzik-muzik ..owh tak suka ,
Faktor umur ,bila makin  tua dah tak berapa minat
Baik layan Maharaja lawak mega , boleh gelak ketawa petua awet muda
kot-kot muda 10 tahun dari usia sebenar.

Malam Along balik keje
dia kejutnya aku yang sedang tidur ni
Along : Ayang . abg baru ingat , tghari smlm orang sebelah umah kita pasang astro
Aku : owh , jadik kenapa , apa kaitan nya ? sambil tido
Along : Abang rasa ada kaitan , tapi tak pasti mcmana kaitannya
Aku : okehlah tu .. esok ler kita bincang

Jadik terus lagi sambung tido mimpi pergi bulan
Tapi aku adalah bukan tido pun , mata je tido tapi telinga tak?
korang tau macamana ? korang penah ? mata tido ,  telinga tak tido. .terai ler buat
Jadinya aku dengar ler along godeh-godeh astro tu , kejap keluar umah .dok tgk piring astro lah tu
sambil aku tido tapi telinga tak tido , aku dok pikir , apa lah lagi laki aku ni ..kang tak pasal macam tikus baiki labu je tu kang ..lelama dalam aku pk punya pk ..aku  tido ..kali ni semua tido ..telinga pun tido . :)

Esoknya seawal pagi aku dah ke rumah mak , hantar firdaus training bola apa semua
Aku sms je along ,
Aku : Abang nanti ketuk lah pintu rumah orang sebelah , tanya diaorang

dah petang sangat macamtu dalam pukul 3pm
baru along jawab
Along : Ayang , abang dah jumpa , orang sebelah kata , nanti dia panggil tecnichian tengokkan apa masalahnya ..
kiranya along dah slowtalk ler kan dengan jiran sebelah
nasib le jiran sebelah ada sangat berbudi bahasa , jenis tak sentap , elok je dengar masalah kita
cuba bayangkan kalau Along ketuk pintu
cakap ..gini
Doc, semalam doc ada pasang Astro kan , lepas Doc pasang je astro , rumah kami pulak takde astro
agaknya lah kalau kita bercakap dengan jiran sentap , agaknya apa jiran sentap buat
ntah-ntah dia campak semua kuali periuk kat kita kan .
kalau campak ipad ke , tv lcd 52" ke , besh gak kan

Nak jadi citer , tepat pukul 6pm waktu Malaysia
Tecnichian yang Doc , kol sampai , terus pergi kat piring kitaorang
periksa apa yang patut..
Diaorang senyum ..
Terus cakap .. doctor , ye lah abang tu punya astro takde signal
lepas tu Technichian ke 2 yg ada kat tingkat 4 lak tgh test,terai ,sengetkan doc nya piring astro bawak ke kanan , ke kiri skit
tertiba alat test technician satu berbunyi ..tanda ada signal

Jadiknya disini , akhirnya masalah selesai
rupanya mmg jiran sebelah aku , kiranya doc nya piring astro
telah memblok piring astro kita selama lebih kurang 26jam dan aku takdpt tengok Maharaja Lawak Mega
dan tak dapat muda 10 tahun dari usia sebenar.
Tapi hikmahnya disini , ada jugak hikmahnya itu
Berkat sabar ,bertenang menghadapai situasi ..aku takyah nak panggil technician astro yang kekdang akan kena kan bayaran rm50 walaupun cek punya cek ..ko lupa nak on plug .
Dan lagi satu hikmah , Allah suruh kita ramah tamah dengan jiran ate aku rasa aku tak kenal sgt jiran baru aku ... along je selalu jumpa


Dan yang besh ..Astro kembali pulih,.
Nampak situ betapa penting nya lah kan Astro ni ..walupun naik rm2 kan bilnya,service bila ujan kelaut
tapi penting sangat macam kalau takde letrik dgn air ..
nak buat macamana , takde astro , tv ada bintikbintik je.

panjang nya entry ..jadik takyah dah update seminggu :)

13 comments:

Rasp said...

part yg last tu tak best baca...
tak diterima langsung alasan yg takmo update seminggu tu....
hehehehehehe

msredcheesecake said...

Ada gak problem camni... Bole block signal...

Suria Amanda said...

Laaaaa....mn aci.....entry panjang ni utk semingggu.....x aci tau kakkkkkkkkk........

norhidana said...

hahahha ni bkn namanyer gaduh ngn jiran kak... kalu gaduh tu dh tarik2 rambut bagai dh kak hahahha.... nsb lah jiran tu jenis yg ok, kalu tak mmg tarik rambt lah ek...

dana pun suke lyn maharaja lwk kak, tak minat sgt af tuh...

Irfa said...

wah
panjang citernya ;)
betul tu..bila astro buat hal mmg hangen..dahlah tech kol cakap dlm phn.. kita duk ngadap tv tak tahu mana satu nak tekan.kalau dia hantar orang, kita lak kena charge

Rinna said...

Seronok plak baca kisah Atty..nie.. Bagus byk hikmahnya.. :)

NzA said...

aduyai siksa juga jiwa raga kan atyynk tunggu 26 jam tu.....hidup sepi tnpa astro.....

Dr K said...

baru saya tau piring astro jiran boleh block reception piring astro kita...kuikuikui

Dee said...

Mujur dpt jiran x sentap..hihi

ietams said...

ehhh?? kenape lak untuk seminguu?
kak ty niii..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

tu la kak..
dh tpk nk tutup je astro..
at last br ni depa mai dh tukar astro piring yg baru..hikss..
hg ada HD..
tp package mmg amik basic + warna je..

wantie said...

nasib baik doc tu baik kan... tak pe la dah dia pun tulun setelkan problem tu. Bai nyer jiran kty

Dunia Alam said...

panjang gile...baca pangkal dengan ending ja