Jun 13, 2014

Baki

Semalam ke satu kedai , lepas berurusan aku kasi note rm20
lepas tu makcik tu pulangkan rm6 ,
masa aku ambil baki , dok kira2 eh bior benor, brg hrga barang tu?

sehinggalah aku melangkah keluar kedai, dan aku baru perasan
makcik tu dah salah kira
jadi aku masuk balik dalam kedai
dan kasi tau makcik tu, makcik salah kira

boleh makcik tu cakap
lain kalau awak kena kira siap2 dalam kedai, kalau dah keluar kedai dah tak boleh mintak lagi kalau salah kira?

owh boleh macam tu ye?
saya nak pastikan saya salah atau makcik salah, sbb tu saya dok fikir2 lagi.scan kepala saya samada saya kasi rm10 atau rm20 lepas cek poket saya, mmg confirm saya kasi makcik rm20

makcik tu terus bebel2 ,
dgn ada satu customer menyokong pulak makcik tu..
nasib ler aku malas nak layan, lantak korang ler makcik kakak ooi letih mulut korang
yang aku tahu aku nak baki aku rm10,
memula aku mmg macam panas hati je ngn cara makcik tu jawab ..senang je kan
dah ler kau tak mintak mahap, lagi nak bebel, kalau kau kira cara kaedah kau tu
asik silap kira je.. leh gi haji balik hari , sebab orang tak boleh tuntut baki yg makcik kira
aku macam nak sound je makcik tu, takpe lah makcik , saya halal kan je rm10 tu, (tp ckp dlm hati,sbb taknak lawan..orang tuaaa...sabar )

kadang2 orang tua ni rasa dia je betul.cuba bertolenrasi skit,
lepas tu cuba kalau salah minta maaf , tak rugi

lepas dapat baki haku, aku minta maaf , no heart feeling lah makcik .semua org melakukan kesilapan..

malam tu , aku buka puasa , ada org minta sedekah , aku kasi je rm10.. sebab aku rasa duit tu mmg bukan hak aku..lepas tu makcik yg aku kasi tu siap menangis..sedih..

aku pun sedih.. sedih dengan apa2 yg jadi pada sekeliling kita, dengan mcm2 ragam manusia
kekadang lebih baik berdiam dari beriyer2 menegakkan kebenaran, Silent is Better, allah kan ada
dan jangan terlalu fanatik pada sesuatu , apa kita buat kena bersederhana.

.

10 comments:

Irfa said...

sy pnh masuk balik mini market dekat rumah sbb sy pasti yg sy bg not rm100, tp dia kata bukan. mntak tgk cctv.. ternyata saya benar :)
banyak tu rm100 bg saya, huhu

wantie said...

hamboi...undang undang gitu pun hado... nak kena bagi syarahan pengguna ni. siap kena buka citer tempoh bertenang bagai... ha..kang lopong baru tau...

even keluar kedai sekalipun, bape minit sangat... alahai mak cik.

tapi kan, kalau boleh kaler duit RM20 tu kena letak kaler lain. kala hitam ke, kaler pink ke, kaler coklat ka... senang nak beza.. jap nak gi usul kat bank Negara.

mang banyak yang konfiusssssss

Anonymous said...

Manusia ni macam2 peel kak..kdg2 tak semua yang lebih berusia tu tak kan buat silapkan..tapi kdg2 kita lupa.Kita ni manusia x pernah lari dari kesilapan..

NzA said...

kerana mulut hati terasa.....adeh, mcm2 feel org2 disekelilng kita yg terkadang hati kita sakit. Sabar jelh.

PetakBunga said...

kalau makcik tu yg kasi lebih rasanya sebaliknya plk..
huh

Queen said...

tp kan mmg selalu je duit rm20 tu tertukar.. harap BNM allert lebih cepat la..
dah lama kuar pun masih lagi org tertukar.. so mmg design failure la

Ilusi Kristal said...

ye kty.. sumenye hak Allah...ape y kty bg sedekah tu 2 kali ganda akan dapat balik...in shaa Allah

Ilusi Kristal said...

ye kty...sumenya hak Allah...ape y kty bg sedekah tu akan dapat 2 kali ganda balik..in shaa Allah...

:: CIKVIVA :: said...

ish..boleh pulak camtu kan? suh je check cctv tgk kita menipu or tak. Sy pun kadang2 ada jugak camtu..blur kejap time org bg duit baki..

Sidratul Muntaha said...

kak atty pernah dgr tak ni:
earth is enough for human need, but not enough for human greed.
pikir2lah kenapa manusia sekeliling kita sebegitu