Dec 22, 2010

Kenangan masa melahirkan si kakak

Akak nie dia overdue lahir
 Aku dah cuti 2 minggu duduk umah tak beranak2 jugak
Puas lah aku berjalan , berlari bagai tetap tak mau keluar jugak
Jadiknya bila dah overdue lebih dari 10 hari aku kena tahan wad.

Kalau dah kena tahan wad tu biasalah 
Kang doc cek sana , seluk sini part ni mmg tak seronok 
Lepas tu doc kasi masukkan ubat utk induce 
Seawal pukul 6 pagi dah ready kat Labor room , doc masukkan ubat
Dalam Jam 9 pagi terasa sakit..jap2 kan selang 10 minit sakit..
jap2 kang selang 5 minit sakit.

Tapi dalam sekitar lepas pukul 1
dah tak sakit dah 
Aku cakap lah ngn nurse dah takde rasa apapun..punya lah degilkan nak keluar
Yang aku risau kot jadik apa2
sebab sebelum aku nak beranak tu 
ada dua rakan aku baru je kematian baby diaorang
Jadik aku sangat2 lah risau kot aku menerima nasib yang sama

Jadik nya sekitar pukul 2 pm 
masuk lagi labour room, masuk lagi sekali ubat 
masuk ubat utk kali ke dua
Bila menjelang petang , dah terasa sakit
bila malam lagi lah terasa sakit..sakit yang makin kerap

Aku ngadu2 ngn nurse
cakap aku dah sakit sangat 
tapi nurse kata awak dijangka bersalin tengahari esok 
orang lain maybe dah sonok2 tido time tu sbb dah  tengah malam
dah pukul 11 malam mcm tu

Aku dah tak tahan 
menanggung sakit yg semakin kerap
sampai aku rasa mcm ada benda dah nak terkeluar dari celah kangkang aku 
jalan pun dah memang mengangkang2
sebab aku leh rasa ada benda dah terbonjol, sambil tu aku berjalan ke arah labour room keseorangan, sambil tu berdoa ya allah jgn lah jadik apa2 pada anak aku 
ya allah janganlah aku jadik mcm kawan2 aku yg kehilangan anak diaorang

Dalam perjalanan ke labour room tu ada nurse terjumpa aku 
terus tanya aku kenapa 
aku pun cakaplah ada benda mcm nak terkeluar dari celah kangkang aku 
terperanjat nurse tu , terus pegang aku bawak ke katil
Di sebabkan sebelum tu aku dah mengadukan kat nurse yang aku sakit tp diaorg tak pedulik
jadiknya aku malas nak bising lagi bila aku dah sakit, tu yang terus je jalan sendiri 
Keadaan lak malam tu dah sunyi sepi ye lah tengah malam kan

Tapi akhirnya aku selamat melahirkan kakak 
Pada 22 December 
lebih kurang pukul 12.04 am 
dengan berat 3.6kg

Syukur sesangat , baby aku selamat.


30 comments:

LayarLara said...

nasib tak beranak atas lantai ktys... kejam gak nurse tu tak amek pedulik aduan ko ye...

attyfir said...

T @ tu ler..nurse kdg gitu ler kalo kita kasi tau ..buat derk je.

pRincESs_N said...

perghh..smpai da trase kt celah kangkang..naseb x pape..

Sidratul Muntaha said...

huhuha
\berani akak bwk berjalan bila kepala si kakak tu dah kuar.
huhuhuh
aku pun time ara induce jugak tpi bukak cume 3 cm jer
dah lebih 8 jam dah
siap dia berak dah kat dlm.
last2 operate jugak.

☆ lieya latif ☆ said...

pengorbanan seorg ibu kan kak....

sebijik2 lieya bace kak...lieya ni suke bace pengalaman org bersalin....seram tapi tu la kan kak....pengorbanan kite sebagai ibu...

rasp said...

uish sis...suspen je jadik gitu kan...
syukurlah akak sihat walafiat and u pun ok...
hepi bufday akak...

Mummy Dasy said...

nasib xde ape2 kak... mcm kite pun gitu gak bile cakap bb dah nak kuar diorg kata belum masanya lagi dorg dok bersembang kat luar bilik bersalin, sabar ajelah...

Happy B'day to kakak..

sal said...

ASSALAMUALAIKUM TUAN UMAH..
Berziarah di sini..moga bermanfaat

tigrismalaya said...

pengorbanan sorg ibu..

nurse tu bole wat tak taw org sakit..seb baik xterberanak masa berjalan tu..

Softtouch [Hanim] said...

wa...smpai dah terasa kat celah kangkang tu..kalu sy mau marah je nurse tu...

hepy birthday akak...

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

sure kakak bc n3 ni akan tsentuh....pgorbanan ibu tiada tandingan...

Queen said...

fuiyoo....induce sakitkan kak.. harap2 saya tak induce..hohooohoo..negri2...

Hezesuze said...

wah semangat nye berat kakak masa lahir....hepi bufday kakak!!

Pepel BoNda AmaNi said...

pengalaman bersalin..huhuhu scary kan...tapi syukur lah semuanya selamat..anyway hapie besday kakak..semoga menjadi anak yang solehah..dan mengembirakan ibu...

Yatie said...

happy birthday to kakak...seriau bila pk pasal; beranak

attyfir said...

@p R i n c E S s _ Nmasa tu kty risau sgt tau .nasib tade apa2

attyfir said...

@Sidratul Muntahakty 2 kali masa ubat ..nasib yg kali kedua ada rasa sakit.

attyfir said...

@☆ lieya latif ☆itulah kan lieya..harap anak2 kita hargai jasa dan perngorbanan kita

attyfir said...

@raspsaya risau sgt masa tu sis..alhamdulillah kami berdua selamat.

attyfir said...

@Mummy Dasymacam tu lah kty kena , nursenya sokmo pokpekpokpek..tak hiraukan kita.

attyfir said...

@salwaialaikumsalam , tq sudi singgah

attyfir said...

@tigrismalayaitulah reen..dah kasi tau sebelum tu dah rasa sakit sgt..buat derk je

attyfir said...

@Softtouch [Hanim]dah tak ingat apa dah hanim..yg kty tau nak deliber akak je masa tuh

attyfir said...

@zura@iwanitulah harap dia tau apa erti perngorbanan seorg ibu

attyfir said...

@Hezesuzeanak2 kty semuanya besar2 ze.

attyfir said...

@Queeninduce tak sakit nik..nanti kita akan rasa sakit mcm org nak bersalin je..mcm segugut kuat..pinggang kaki semua krem ..gitu je lah sakitnya ..

attyfir said...

@PuRpLeLiCiOUs LoVeamin

attyfir said...

@Yatieseriau jugak masa beranak kan kakak.tp seriau2 thn depan dtg lagi sptal , beranak lagi .ekekekeke

mummysyafie said...

happy birthday kakak...semoga menjadi anak yang solehah..

Wawa_Nadwa said...

hui cam ngeri plak. hiks!
pengorbanan seorang ibu. ^_^

happt birthday kakak..