Jun 11, 2009

TNB Vs WireMan

Pagi semalam dalam kol 8 am
mak aku kol..cakap kt umah mak takde letrik
tapi apa yang rosak mak tak pasti..
semuanya mak dah cek.tp still takde juga letriknya
jadiknya aku kol TNB..suh dtg cek..
ok..diaorg cakap dlm kol 5.30 pm..diaorg akan datang....

Pukul 5.43 pm , mak kol..
time ni aku adalah sangat sebok..memasak.
lepas maghrib aku nak ke JJ..
janji ngn fir nak tgk wayang..kelam kabut aku..
mak kol..org TNB ,tak sampai2

jadiknya aku kol balik TNB..
asal tak datang2 lagik..
ari nanti nak malam..mak aku sorang..
okeh.diaorg kata..nanti dtg..

Lepas Maghrib aku ,fir ngn akak
kuar ke JJ Cheras Selatan..

Dalam kol 8.45 mak kol lagik..
aiseh..TNB..tak dtg lagi..
aku dah risau sangat...marah pun ade ..
nak tgk wayang pun tak senang hati.
dah lew dah janji ngn fir..cuti sekolah ni tak bawak mana pun lagi..

Seblom tu aku pesan kat mak..suh g umah aku..
mak taknak...makanya mak duk ler bergelap..ditemani lilin..

Abis Wayang..aku terus balik umah
dalam kol 11.30 pm..aku kol lagi TNB .
walupun aku marah..aku still leh control marah aku.
masih bercakap ngn nada sopan..tp setiap
kata yg aku lontarkan aku tekan..kan..
mak aku org tua..duk dalam gelap..tolong lew datang segera..
padahal umah aku ngn TNB..adalah sangat dekat ..apa susahnya..
ade 2-3 jew ke pekerja..nya..!!!

Dalam kol 12.15 am..maknanya dah masuk 11/6/2009
mak aku kol.
orang TNB dah datang..dah cek semua..
umah mak takde problem..ade fius apa ke menda tah kat bawah.
itu bukan atas urusan diaorg nak repair..
suh mak report PKNS..

Aku cakap lor ..cenggitu ler pulak..
lepas tu aku terai lew tido...golek2..tp takleh..sian kat mak..
nak amik mak..mak taknak..
rasa nak nangis aku..tingat kat mak sorang2 dlm gelap..panas..

lepas tu aku kol along.
suh along balik..skrang jugak..tolong cek apa yang..patut
dalam kol 1.30 gitu along sampai..(along keje malam ye )
lepas tu g umah mak..along cek..fius bagai..apa semua..tekan sana sini..
tup2 aku dgr dari dalam umah mak..tv terbukak..
aku pun ketuk pintu..mak tak bukak..
lepas tu kol..mak..baru mak bukak.
terperanjat mak aku..tgk kami ade kat luar..lama ke dah..? mak tanya
aku cakap dalam 1 jam jugak..akhir nya along berjaya betuikan kerosakan itu..
tapi aku pelik..apa yg org TNB tu repair..cek skit2.lepas tu pass masalah kat orang lain..

andai aku ikut je cakap org TNB tu report pkns..
satu malam..mak aku duk dalam gelap
lepas tu kalo report lak kat PKNS.nanti diaorg lak..passsing ..kat tmpt lain..

nasib ler suami ku ade..terimakasih ye..along.hehehe..
terimakasih jugak..sebab belanja tengok wayang semua
disponsor oleh along..





along tgh repair..fius .ke apa idak le ku tau.

p/s: citer tgk wayang aku update later..aku ngantok..kol 4 baru tido..kol 6 bgn..
blur muka nie.makanya disini..aku istiharkan aku nak bercoti..maybe esok pun sama..
tp kalo rajin kat umah aku bukak lappy..

40 comments:

Neeza.Areef said...

lor...diorg ni tu la..
kdg nk marah..dah tua...maybe ade tugas lain..tp klu ya la diorg lengah2 sesaja...kan nyakitkan ati

tup2 suh org lain lak buat...diorg x pk ke klu ko dtg cek awal2 kan ke senag...cis

~finee~ said...

lerrrr ape kebendenye tnb tuh???? keje diorang pun takleh handle sampai org yang bkn keje tnb lak leh setel mende nih hairan hairan.. sabo je kty ok

Puan Ninie said...

wireman is coolllll!!!

suke tgj dorang buat job..respect whhhh..main karen x tutup suis tue...da bidang dia...mesti dia terror kan..kite kena karen sket da terkejut....

deme relax jer...ngan volt2 tu sume.;p

caya lah along!!!

Suziey Ahmad said...

cewah wireman..ala dorang mmg cengitu la kty..padahal bkn xbole cek kan sket..

Unknown said...

huhu tak de letrik..sengsara rasanye

Nurhayati said...

aduhai punye la lama nak datang umah.. ape punyer service ntah..buat orang panas hati je.. dah la mmg panas takde letrikkan huhuhu..

mama wanie said...

bole jer sabar yerk..
kalau mama..cenggitew memang dah ku jerit2 dalam tepon tu..
tak der ati perot langsung...

mama wanie said...

kot yer pun usaha ler sket..
kalau siang tu bole ler terima nak pas pas..
ni malam..sah sah ler kena bergelap..

ishh shh hangin haku nih..

saboo saboo

mama wanie said...

sori ekk teremo plak..

Dee said...

biasa ar kan kty..mmg gitu ar..org tu tolak org ni..sib baik ada hero along..hihihi..kty balik tido no..rehat cukup2..

Dearie Pearls said...

selalu mcm tu..
pas sana, pas sini..
end nya ntah pa jadik..
cian mak.

"apa masalah sampai nk kena lapor PKNS..?"

mcm2 kan..

rasp said...

adus..nak komplen bebyk pun sis..
tak de pun dorang nak insaf ke apa ke kan tapi tu la...kalo tak komplen kita tak puas hati..

naper laaa tak leh 'rajin2kan' diri tu skit, berinisiatip extra skit..tak rugi oooo tolong org kan ...

Unknown said...

uiks..malam2 pun TNB layan ek.. mujur ade along leh jadi org TNB ekekeke
anyway slamat bercoti tido atty ekekke

☆ lieya latif ☆ said...

laaaaaaaaaa saba je la kakty kan...camne laa dieorg ni wat keje...macam lewa ajek...seb baik akak bertindak bijak, kalo tak kepanasan laaa mak akak kat umah tu....

♛ Kerani Sekolah ♛ said...

deme memg..kalo org ngadu,lambat je nak sampai..

Fauzieah @ Chome said...

itu lah rasanya ramai yg tak paham tugas2 diorg tuh..kalo jadi camtu panggil wireman..sbb mmg bkn keje org tnb pun..lain la kalo satu kawasan tuh blackout..baru la keje diorg..lagi satu kan..kalo cam meter rosak ker..lampu jalan rosak ker..call jek 15454 tuh..buat pe gi opis dia report..mmg la lembab..sbb bkn keje2 org kat situ..kalo saluran tak betul mmg camtu la jadinyer..
chome dulu kat umah kalo ader shock ker aper..mmg ayah tak call tnb..panggil wireman jek..sbb rasanya mmg tnb takde nak gi2 umah org cek sumer tuh..

zh-ena said...

diorn nie mmg mcm nie suker pass2 keja kat org lain..

sama gak situasi klu call bank ker, kementerian ker, maner2 la suker pass2 pastu line terputus mmg angin satu bdn la..

entah ape la yg diorg wat keja..geram

attyfir said...

ZIE ~ KALO GITU...KNP TAK CKP AWL2..BUEK ORG TERTUNGGU2

Fauzieah @ Chome said...

Memang camtu la kak ty..kalo bkn keje diorg mmg jadi gitu laa..
sama la gak cam kes kami ngan celcom..TM dulu..yer2 jek amik report sumer..tp agaknyer sbb mmg bkn keje org tuh..so main pass2 laa..perap dulu la kdg tuh..yer laa..mesti diorg utamakan keje diorg dulu kan..kalo kita pun buat camtu kan??

nak share citer skek..slalu jek kalo jadi kes2 camni..aku cepat naik hangin..tp hubby slalu pesan..kdg bila jadi camtu..kita kena renung2kan laa..maybe kita ada terbuat kat org..terambik yg bkn hak kita...teraniaya org tanpa kita sedar..mmg la kita rasa tak..tapi maybe tuh cara yg ditunjukkan pada kita..so jgn la kita marah2 sgt..hihi..slalu biler hangin dah naik kepala nih..tau jek laa..mmg hubby slalu ingatkan itu laa..sbb tuh marah camne pun dia cool lagi..tatau la kira cam oujuk diri sendiri ker aper..tp camtu la dia..sllau aku yg akan hangin dulu..hihihi...

Fauzieah @ Chome said...

Haa..lagi satu kan..kalo bab2 karen nih jgn main2..rasa bkn org tuh tak bleh tolong..tp kalo la jadik pape kat dia..mati katak org tuh..mmg tnb tak bg pampasan laa..sbb bkn bidang dia..agaknyer sbb tuh kot setengah org berkira nak buat keje yg diluar bidang dia..

attyfir said...

ZIE ~ OWH ZIE CPT HANGIN..KTY LAK COOL JER..TP CITER KT BLOG.SBB SEMUA ORG MANA TAU SUMBER MANA YG BETUI KAN..CAMTU TNB KENA KASI TAU..
SBB KALO KTY HANGIN..DAH TENTU TIAP KALI AKU KOL..AKU MAKI KAN JE..NI AKU LEH JE LAGI CKP ELOK2..HEHEH..

SBB KALO DIAORG CKP AWAL2..BUKAN BIDANG DEPA..SBB DAH CKP TANGGA UMAH MAK KTY JEW..TAKYAH LE KOL DEPA BYK KALI KAN..LAKI AKU PUN LEH BUAT..

attyfir said...

ZIE ~ lagi pun kalo org cam kty semua rasanya kan kol tnb..sbb ingat depa yg urus kan ,tanya le mana org pun..bila ade maslaah camnie semua akan kol tnb..mana le tau kan..kita tak keje tnb..

Fauzieah @ Chome said...

Haa..tu laa..aku mmg cepat jek naik angin..hihi..
kdg2 nak marah org lain..marah kat hubby lak..sbb tgk dia rilek sgt..mcm tak kisah jek..ingat lagi kes yg kitorg kena saman tuh kan..
hubby cool jek..walau mula2 tuh dia bebel2 gak..tp dia ckp gitu laa..takpe laa..maybe ader la kot dia terambik hak org ker..

k.ty..yer laa..yg jwb call org lain..ntah2 org tuh pun tatau prosedur camne..tatau nak pass kat sape..sbb tu biler dah call byk2 kali agaknya tak tahan..suh gak org gi tgk..tu la hubby ckp..taliah 15454 tuh efisyen skek..kalo kita report diorg akan failkan..ada org akan cek nnt..kes tuh camne2..kira ada la tindakan..kalo lembab gak tuh mmg nak kena maki laa..huhu..

biasa kalo blackout kat umah nih pun ku memang tak call sape2..
kalo bergelap..tgu la kat situ sampai hubby balik..pehtu dia buat sendiri jekk..
biasa kalo shock..kat kotak fius tuh jek..kena angkat blk butang dia tuh..
tp aku pun takut nak wat sendiri..hihihi..

Fauzieah @ Chome said...

ihikksss...k.ty..ku pun tak keje tnb lor..dulu seblom kawen pun tak penah call tnb biler ader masalah camtu..
tp ayah tau la saluran mana nak call..org tnb gak bgatau kot..sbb kan kat tiang letrik ader tulis nombor tuh..kat umah kitorg ader letak tiang api..yg kita bayar sendiri..slalu jek tak nyala ker aper..call terus la nombor tuh..mmg kejap jek pastu nyala blk laa..kdg takde org datang pun..diorg pun rugi woo kalo kita tak pakai letrik..huhu..

attyfir said...

zie ~ wahahhaa..nie zie marah..zie dah marah nie..larikkksss..

Anie said...

kty naper awal2 tak pangiil abe anie..he..he...

TNB nih bukan blh repair2 menda gini...

Fauzieah @ Chome said...

wahahaha...mana de marah k.ty..
just nak share aper yg ku tau jek laa..sbb sian tgk slalu jek org call kat lain..sudahnyer masalah tak settle..btul laa..kalo kita tatau saluran yg btul susah gak..

ari tuh pun ku hangin ngan celcom..dah 2 kali gi report..rasa dah lebih setengah thn..kan ku nak sekalikan bil tepon aku ngan hubby punyer..kiranya skali antor laa..skali dia antor asing2 gak..so kena caj la plak kan..gi report..beriya isi borang sumer..dah la nak pegi tuh payah..menunggu lagi..lama..alih2 bln lepas dia antor la bil tuh skali..tp dia skalikan yg ayah ku punyer ngan hubby..bengang tul laa..tp tuh laa..nak marah lebih2 tak leh..nnt hubby marah aku..
dia ckp camtu laa..yg kita gi report tuh kat kaunter..yg buat keje dia org lain..mmg sengal laa..
hold dulu la pasal tuh..tgu pindah nnt..kang sengal lak nak tukar2 address...eii..aku mmg cepat jek ilang sabo bab2 nih..hihihi...

attyfir said...

zie ~ ekekeke...itu ler..kalo kes mcm zie tu mau tak hangin..tp bagus gak cari zie..skrgnya bila ade customer yg tegur mcm zie..len kali diaorg alert skit..

attyfir said...

anie ~ aah kan..bagus gak..len kali kalo along takde..kol anie ar sun nizam tolon..

Fauzieah @ Chome said...

free jek la semalam mak akak dok bergelap..adehh..sian dia..kepanasan lagi..dah la skang musim panas..

nasazfrog... said...

ala sis sekali sekala bergelap... hihihi...

MuMMy 2 Haqq said...

sian kat mak...

PerantauSepi1306 said...

hmmm.. mmg sakit ati kalo jadik kes camnie...

CuTeMiUt78 said...

ish... ada gitu la plak.. diaorg ni buat keja ya kty.. sib baik along blh betulkan.. klu tak sian mak akak kan

joegrimjow said...

yg tgah buat degree pasal tuuu pon tau

Anie said...

kalau nzam ader bebila masa sajer blh sampai...

tp jgn kitaorg tgh tidur kty call lak suruh dtg..he..he..

watie wyyn said...

diorg ni mmg sengal..bab2 nak soh dtg betulkan mmg bercinta..cuba bab soh bayar ape2 laju jek minta!

wah lepas ni klu ada prob letrik bleh la panggil along ye k.ty!hiks

attyfir said...

watie ~ leh jew,,heheheh

Yan said...

tak bertanggungjawapla TNB tu.. cek sambil lewa.. dahla lambat smpai ke tengah malam.. klu dapat name tu.. repot je kat pihak atasan dia..

Unknown said...

hmm.. mujur le ade penyelamat.. rumah kakyong pun kalo jd camtu memang panggil adik yg no2 tlg cek2 apa yg rosak.. kdg2 fius terbakar.. so baik le panggil kwn2 or adik-beradik drp panggil TNB yg tah apa2 bg servis