Apr 1, 2013

Bila Niat itu



 Nota : Entry ini bukan utk menunjuk2,sekadar buat kenangan dan semangat untuk yg ingin ke sana.

Alhamdulillah dah seminggu kty pulang dari mengerjakan umrah..

Kty akan mulakan dari bagaimana terniat,dugaan baru cerita pasal umrah.

Aku mula terniat untuk menjejakkan kaki ke rumah allah ,dipertengahan 2011
Di mana aku berjumpa balik dgn kawan lama aku, yg dah 10thn kami tidak bertemu .
Dari situ aku selalu dengar dia cerita pasal perjalanan dia mengerjakan umrah, dia dah byk kali g umrah, ye lah dia selalu akan ke Jeddah kerana bekerja secara langsung akan pergi buat umrah. Rasa berpuluh2 kali
dan setiap hari kalau dia menunaikan umrah, pasti dia akan send picture kat bbm..
mau hati aku tak meronta2..
Dari situ terdetik dalam hati aku , bila turn aku pulak??
Hari-hari aku disogokkan cerita pasal tanah haram, hati aku makin membuak2 untuk ke sana

Start dari hujung tahun 2011, aku berjinak2 utk memperbaiki diri aku yg serba kekurangan.
Berazam untuk simpan wang , tapi sekadar azam..sekadar niat je..

Bulan ramadhan tahun 2012,semangat makin meronta2, bila tiap kali menunaikan terawikh di masjid
Hari2 dalam doa mesti ada aku selitkan semoga allah menjemput aku menjadi tetamunya

Sejak dari ramadhan aku berjinak2 utk selalu mendengar majlis ilmu, berjemaah di masjid
Lama kelamaan hati ku , makin cinta kepada agamaku ,tuhan ku dan kitab suci al quran yg jrg aku buka..
semakin berjinak2 membaca al quran..dan makin lama makin syiok..

Awal oct ,aku mendaftar haji, tapi turn aku dpt pergi sekitar umur aku 78thn , fuh..lamanya lah lagi..
Semoga allah mempercepatkan turn aku..sbbnya kalo dah tua , takut nanti byk pulak masalah dr segi kesihatan..amin

Walupun aku tidak pasti lagi, bila aku akan menjadi tetamu allah, tapi perlahan2 aku membuat persediaan,
Tiap2 hari solat tahajud, solat hajat, solat taubat,segala solat sunat aku buat kalau ada masa, meminta semoga allah memberikan ku rezki menjadi tetamunya.

Dan alhamdulillah adik aku pun upah guru khas ajar aku dan mak mengaji..syukuran

Tiap2 hari aku berdoa bersungguh2,supaya dimurahkan rezeki dan allah menjemputku menjadi tetamunya,
Selalunya apa masalah,aku akan refer adik aku, dialah adik aku,guru agama aku,

Hajat untuk menunaikan umrah, aku suara kan kepada emak..tapi planning asal 2014.

Satu hari adik aku bertanya, mak betul ke nak pergi tahun ni 2013,
Me : camtulah mak cakap

Tapi sebelum tu , kitaorg dah siap prepareration, utk g kursus umrah, walupun byk dah ktaorg belajar dari pembacaan, tp membaca dgn belajar secara live adalah sgt berbeza

Dan pada 11 January 2013 sempena besday ct nurhaliza..(ada kaitan ke?? )
Kami akhirnya sepakat utk pergi umrah pada tahun 2013 bulan may, sempena harijadi aku kot..
Aku dan mak serta adik dan maklong aku  ,ke kursus umrah di masjid berdekatan rumah kami pd 12 january 2012,Dan guru agamanya pada hari itu adalah ustaz sapawi.

 quran yang sangat2 aku sayangi ,hadiah dari adik

Bila kata sepakat dah diambil..rasa macam umpama mimpi.

Perasaan aku pada masa tu, tertiba je berdebar-debar, sejuk seluruh anggota badan,sayu
Aku mcm tak pecaya , kol along ,suami ku, bg tau dia ,aku jadik g umrah this year, bersama2 adik,mak dan maklong aku, inshallah..along beri keizinan..dan cuba yakin kan aku yg aku jgn risau pasal anak kami si firdaus, pergilahdia izinkan..
Dan jangan lupa doakan untuk abang, aku janji akan doakan semoga satu hari nanti kami dan anak2 akan dpt pergi sekali.amin.

Lepas tu aku terus rasa mcm percaya tak percaya, dan baru ku tau
Kalau kita ada niat, lagi niat yg baik, inshallah tuhan akn makbulkan..lelagi kalau kita minta dgn bersungguh2 kepada nya. Aku percaya pada itu, allah akan makbulkan niat kita bila kita minta, Cuma kita tidak tahu bila doa kita diperkenankan samada cepat dgn lambat, tp yakinlah, inshallah doakan kita akan dimakbulkan, dgn berdoa bersungguh2, serahkan diri 100% kepadanya,teguhkan iman kita dan kepercayaan kita, inshallah.

Tapi bila tau kita akan dijemput,ada satu perasaan dlm hati..happy ,sayu ,berdebar2,satu hari aku menangis, mengingatkan kebesaran allah , makbulkan doa aku, menangis mengingatkan aku hanya insan yg kerdil berdosa di sisinya..tp allah tetap memperkenankan doaku hambanya yg kudus.

.

6 comments:

Dr K said...

Alhamdullilah...
Memang setiap benda yg kita nak lalukan, dimulakan dgn NIAT.
Saya tumpang gembira...sebab saya sendiri tak pernah ke sana.

Moga perjalanan umrah awak dipermudahkanNya, dan di anugerahkan umrah yg mabrur. Insya Allah.

Unknown said...

sebaknya ena baca entry k.atty nie

ALoNa CintamaniszLite said...

alhamdulillah, sy tumpang seronok atty. Sy pun berhajat nk gi tp belum sampai rezeki. Rezeki atty sampai terlebih dulu.
Atty beruntong....bertuah kerana sudah menjadi tetamu Allah di Mekah.

lieyalatif said...

Kak, lieya bace dgn perasaan yg sayu kak...untung akak dah dipilih menjadi tetamunya...hope lepas ni tebuka pintu rezeki utk menunaikan haji plak....amin

Cho Zila said...

semuapun dengan niatkan... tanpa niat kita tak usahakan..

Anonymous said...

alhamdullilah dah sampai jua ke sana ye !.. pengalaman plg berharga ni