Nov 18, 2008

tip jadikan anda orang paling sibuk di opis

1. buat timbunan buku-buku di atas meja. Lagi tebal buku itu, lagi bagus.

2. Jangan kemaskan meja. Buatkannya seselerak yang mungkin. Kalau boleh, sepahkan lagi dengan kertas-kertas projek, surat-surat rasmi yang sebenarnya tiada kaitan langsung dengan anda.

3. Jika ditangkap sedang browse ke laman web yang tidak berkenaan dengan kerja, sila beritahu yang anda sebenarnya sedang belajar software baru.

4. Bawa 2 sweater/kot yang serupa ke pejabat. 1 tinggalkan di kerusi, dan 1 lagi untuk anda ketika pulang. Ini untuk memperlihatkan yang anda seolah-olah masih ada di pejabat ketika lewat petang, walhal pada masa itu anda sudah tiba di perkarangan rumah.

5. Sentiasa kerutkan muka dan buat catitan di kertas jika menerima panggilan henpon, meskipun panggilan itu dari bini anda atau mertua yang menanyakan perkara yang tiada kaitan langsung dengan kerja.

6. Sentiasa mengeluh dan memicitkan dahi ketika waktu pejabat untuk meyakinkan bos yang anda sebenarnya sedang memikirkan penyelesaian kepada masalah pejabat, sedangkan sebenarnya anda tengah berfikir nak makan apa malam nanti.

7. Buat muka garang dan serius ketika menulis artikel TKO atau email yang tidak berkaitan dengan kerja, supaya rakan sekerja di depan anda menyangkakan yang anda sedang sibuk gila dengan tugas.

8. Sentiasa off henpon ketika waktu pejabat (seboleh mungkin) supaya semua semua call masuk ke voicemail dan jangan lupa meletakkan voicemail yang berbunyi "Sila tinggalkan pesanan anda dan saya akan membalasnya dengan seberapa segera kerana sekarang saya sedang menghadiri mesyuarat penting."


PERINGATAN;

Tip di atas cuma berlawak sahaja. Kerja lah dengan penuh attitude dan ikhlas supaya mendapat gaji yang 100% halal.


gud idea kan..konon rajin keje..aku camner tipu pun bos den tau...ekekekekke dah mmg free je sokmo..

credit to.forum anakku

18 comments:

madam CT said...

muahahahahahahahaha

Mommy Lily said...

best gak tips2 ni.

ada yg boleh pakai wooo

Neeza.Areef said...

byk ha tips slmtkan diri..kekekee

Unknown said...

wakakaka
pasti ko wat camtu kan atty ekekeke

Anie said...

kekadang tu rindu dgn keadaan office lama yg lebih kurang mcm kty yg jarang banyak kerja..

kat sini tak pernah lagi guna istilah tak der kerja...

vogue2704 said...

memang selalu membzkan diri..walaupun kengkadang tak bz hehehehe..disbebakan berlakon jadi bz..skrg ni dah jadi betul2 bz..tak suka..tak sukaa...ehhehe

ija said...

wah gitu..boleh pakai gak ni...wakakaka

Anonymous said...

wakakakakakaka lawak arrr tips2 tu kak...adeiiii..penah wat...penah wat....miahahahaha....

Lina Al Sagoff said...

lina cemburu tul kat org free...ikutkan mmg xdan nk tenet sbb byk benda yg blm setel tapi asik terpanggil ja sokmo...huakhuakhuak...

syanis said...

paling suka tips no 3... i like

LayarLara said...

waaahhh.. bagus... suka perkara 3 n 5...

amizah said...

i'allah akan ku praktikkan...

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

hehehe..penah gak gune taktik tu dulu hehehe...

bz ngadap komputer padahal baca email je kihkihkih...

fazid said...

saya expert part2 berlakon bz nie...hahahahhaah

~Eila Nur Kaseh~ said...

kak ty..keje ikhlas baru berkat kan..hehe

CuTeMiUt78 said...

heh..heh..heh.. lawak ler kak.. tapi cam ada betulnya tau..

pRincESs_N said...

N plg sukerr ngleattt...

ღ lienurulz ღ said...

sapa yg ikut nih,mmg main ngelat woo..
seb bek sayer tadep bos...:p