Sep 17, 2010

Sehari Sebelum raya



Sehari sebelum raya adalah ..ari khamis.
malam sebelum tu .dengar pengumuman ..raya kat tv..nasib tak raya ari khamis..

seawal pagi mak aku kol ..
suh tolong pergi pasar..ate ..mak aku kurang sehat ..
beli apa yang tak cukup je..punya lah susah nak cari barang ..sebab orang kat pasar ..mcm kat jalan tar..nak soping baju raya ..

selesai ..urusan di pasar.bawak fir pergi gunting rambut..
ni pun satu hal ..punya lah ramai orang ..time tu lah gak nak potong rambut.
fir dah tak sehat time nie ..demam..badan dia pun dah panas..

selesai ..gunting rambut.aku ke tabung haji .tolong mak masuk kan duit.
pergi post office..settelkan keje..office..g bank .
dari situ .aku ke kajang..cari orang repair kasut..ate kasut keje..kasut kesayangan aku .yang itam comel tu .rosak pulak ..sementara..tunggu orang repair kasut..
tak pasal je..aku terjebak .tengok movie citer ..Senario ..Asam Garam..aku kasi ..2.5 bintang je..

lepas berbuka puasa..di hari terakhir ramadhan ..
temankan fir main bunga api .



Agak dalam 1 jam ..teman fir main bunga api..
walupun tak berapa sehat ..nak gak main bunga api ..

malam tu lebih kurang kol 12 am ..aku gerak ke jalan Tar..
bersama along., akak ,dan 3 orang lagi kawan along .kami pergi 2 kereta
nasib jalan tak berapa jam..tapi sampai je depan maju juction..
dah jem skit..nasib takde masalah nak parking ..kereta ..
sebab kami parking je depan Bank Islam kat Maju tu 
Along keje situ .kan .jadi sukati mak bapak dia je..mcm ada syer...

Depan KotaRaya..jalan punya lah jem..tak bergerak semua kenderaan.
aku dan lain2 pun meredah selautan manusia di Jalan Tar..
udahnya .kami mengambil kata sepakat.,.
along ngn geng dia ..pergi arah lain ..
aku dan akak .pergi arah lain .
Sebabnya orang lelaki  takan terlayan nyer ..ngn kerenah ..
kami pilih barang..

pada mulanya aku malas nak masuk  kawasan orang ramai tu 
sebab aku tak de apa nak cari pun 
tapi akak sanggup gak .sebab nak cari baju raya .
lagi bila dia tengok baju ..turun harga giler2..
malam tu baju memang murah lah ..turun harga giler2..tu yg akak sanggup gak nak redah ..
mcm aku ..aku dah biasa..mmg aktiviti setiap tahun ..meriah..lemas..panas..semua ada..hehehhe.
dapat lah cari baju akak..walupun aku tak menumpukan sangat perhatian .ate jalan tak nampak barang.
dengan aku bz makan keropok lekor..

Udahnya bila barang yang dicari dah dapat.
aku ngn akak amik keputusan ,balik je rumah .
kol along ..cakap .kitaorang chow dulu ..suh along balik je ngn kawan dia.
kami sampai umah sekitar pukul 3 am ..

Along pulak ..sampai umah .pukul 5 am ++ nak dekat pukul 6..
tido dalam 1/2 jam .lepas tu solat subuh ..siap2 .terus gie umah mak ..
lepas tu solat raya..
nanti aku citer ..pasal solat raya tahun 2010..

p/s : autopublish..

7 comments:

Suziey Ahmad said...

umangaih..bznya aktiviti sblm raya..besela..klu sehari sblm raya xsah kalu xmcm lipas kudung..hehe..tido pn takat lelap gitu je.

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

sebelum raya mmg orang selalu sebok nak buat persiapan atty....
kat rumah ni petang tu dah siap masak2 dahnya (hehe)

Hezesuze said...

ermm tu ler org2 melayu nie kan...selagi tak raya selagi tu ada jek benda yg nak dicarik cam Ze gak....huhuhuhu

sempat gak terjah klg semata2 nk carik kuih raya kot2 ada yg lelong kan...ngeee

Syima Syaz said...

teringin gak nak pegi jln tar time malam raya tapi cam tak sanggup nak redah org ramai.peluh2 jantan sume kuar kang....

Liza said...

sronok tgk atty celebrate raya, merata atty pegi

Anonymous said...

hi all

http://www.tor.com/community/users/zellprejufun1988
http://www.tor.com/community/users/dribcougmator1984
http://www.tor.com/community/users/oxaralki1979
http://www.tor.com/community/users/westheiprotec1982
http://www.tor.com/community/users/liatactpusclin1975

pRincESs_N said...

wahh k.ty..smpat g jln tar mlm raya...sure lelong baekk pnyerr...