Aug 6, 2010

Sahabat kita

Sebut pasal sahabat
mesti ada macam-macam perangai sahabat yang kita ada.
macam aku ..dari kecik ..sampai ler tahun lepas..aku memang ramai sahabat..
kenapa lak sampai tahun lepas je kan .
kadang -kadang ada sahabat yang baik..yang caring..
tapi ada gak sahabat yang sebaliknya

Sepanjang aku menjadi sahabat kepada orang lain .
aku rasa ..aku tak pernah amik kesempatan .kepada sahabat aku .
dan aku bukan lah jenis seorang sahabat yang suka amik kesempatan kepada orang lain .
kenapalak aku citer camnie kan .

Sebabnya adalah seorang sahabat kepada sahabat aku .
yang bercerita kepada aku .tentang sahabat nya yang memeningkan kepala..
yang menyakitkan hati ..yang suka mengambil kesempatan atas kebaikan sahabat itu
macam2 jenis sahabat ade..kan .
ada gak sahabat yang bersahabat hanya untuk bersukaria..
kalau sapa jadik sahabat..aku hanya untuk bersukaria..memang kena lupakan ajer lah
sebabnya aku ni bukan jenis ade banyak uwang nak bersukaria..
kalau aku nak bersukaria pun aku lebih selesa bersama anak-anak dan family aku je.

Tapikan .sejak awal tahun nie.lelagi selepas feb 2010.
aku rasa aku agak menyendiri..aku lebih bahagia..bersama anak2 & family ..
kalau ade pun kawan2 lama je..
kalo nak kenal pun gitu-gitu je..
payah nak terangkan ..kalo pasal sahabat nie
cuma ..kalau nak jadi sahabat..jadilah sahabat yang betul2 sahabat.
bukan kerana untuk kepentingan diri ..atau hanya untuk bersukaria.
kerana..bila kita rapat sangat dengan seseorang.bila orang tu mengecewakan kita.
hati kita juga yang akan terluka..

Sebab tu kadang.kita pikir kan diri kita..betul ker kita sahabat yang baik
ada tak kita mempergunakan sahabat kita..walupun dalam segi apa pun ..
hanya bersahabat untuk suka - suka..
mengeratkan silaturahim memang dituntut..tapi berhati-hatilah dalam memilih sahabat..

P/s : arinie aku cuti .nak tukar ifm kete aku ..kalau mana2 sahabat yang jumpa dan kenal aku leh je tegur.aku, aku bukan lah sombong.cuma lebih berhati2..dalam memilih kawan ..

11 comments:

Syima Syaz said...

sama lah dgn saya kak....saya sedar terlampau ramai kawan yang suka mengutuk,suka tgk kwn sendiri jatuh,suka cari pasal...jadi saya decide utk jauhkan diri n hdp dgn dunia saya...

Hezesuze said...

oh till now masih mencari sahabat sejati...huhu

apa2 yg kita buat family 1st kan kty...

fazid said...

kty, fazid pun rasa macam tu gak, bila umur makin meningkat nie, kawan yg benar2 kawan atau sahabat yg betul2 faham ngan kite makin kurang. yg penting keluarga kan kty :D

Dee said...

kawan ramai takpe..sahabat sejati tu yg susah dicari..tapi kita jgn terlalu meletakkan harapan yg tinggi bila kita berkawan..sebab bila kawan kita buat salah sikit je kita mudah terasa..so, jgn terlalu rapat..melainkan kita dh kenal sgt2 lama..itu masing2 dh faham karakter masing2..selalunya itu yg no hal..tp yg baru kenal tu yg susah sket kita nak memahami mereka dan sebaliknya..susah utk mereka memahami kita..

Zura said...

setuju ngan kak aty..kebetulan plak baru nk tulis pasal benda ni gak kat my blog... pelik kan "sahabat" dalam banyak2 sahabat, sahabat kuat mengutuk paling ramai...

Softtouch [Hanim] said...

sy pernah terkena ngan sorang ni yg sy anggap sahabt..lepas dah terkena sy kecewa sgt smpai skrg sy xde sahabat sejati.Kawan ramailah..Lepas kejadian tu sy kawan je semua org n sayang semua kwn2 sy sama rata. Sy lebih suka ngan family sy lg mcm kak ty ckp tu..

genny da bomb said...

huhu tak berapa mengikuti apa kes yang feb 2010 tu..walo apa pun...hope we can be friends la kak aty since kita dah sama2 dok bangi ni..bila2 mai pkns roger ek leh jumpa heheh

attyfir said...

genny@wokeh..

Anie said...

memang susah nak cari kawan untuk dijadikan sahabat..

Unknown said...

ohhhooo.. sayu plak baca n3 kak ty ni...

saya ni kan kak, sejak dah tak koje.. kwn pun dah menjauh.. ade la 1,2 kwn lama yg setia..

skrg ni mujur lah ade kawan blog.. blog juga berkomunikasi..

sweetie2010.blogspot said...

Betul tu Atty, berkasih biar satu, berkawan biarlah seribu, tapi dalam seribu kawan, susah nak dapat betul2 kawan sejati. Yelah manusia ni ada bermacam sikap dan helah masing2. Semoga persahabatan ikhlas kita yang terjalin disini berpanjangan ya.