Nov 25, 2010

Menumbuk

Aku kalau nak masak apa2 yang memerlukan kita pakai cili api 
aku lebih suka tumbuk dari pakai mesin

Haritu mak aku cakap 
kenapa lah susah2 nak tumbuk , blender je

Bukan apa , cilinya sikit je , lagipun aku nak tumbuk kasar2 , 
aku rasa tak sedap kalau blender , sebab nanti jadik lumat sangat 

Mak kata rajin sangat nak kena tumbuk2..
takpe..biarlah menumbuk, janji sedap dan puashati.


lauk yang aku masak semalam utk adik, feveret dia ngn masak kicap

Tapi aku cakap dengan mak 
dulu mak pun rajin je tumbuk2 ,sebab tu aku dah biasa gak ikut style mak

33 comments:

MOMMY CGG said...

kak..
henem prefer tumbuk pakai lesung dari blender..kalo masak hubby mesti ade kat sebelah tolong tumbuk skali..
biar berdentum pun..puas hati:)

kalo blender rasa tak tradisi:)

huhuhuhu

Pepel BoNda AmaNi said...

ya ampun sedapnya...tetiba rasa lapa...huhuhhuhu

☆ lieya latif ☆ said...

wah kak ty, sedapnye menu akak.....dpt nasi panas ni sedap nie kak oiiii...

lieya plak, tgk jugak kak, kalonakmasak cam akak ni harus la tumbuk jek, tapi tu pun leiya tak tumbuk, suh laki jek buat hahaahah

marinahunny said...

saya pun suka tumbuk kty, lagi feel.. lagipun x padan nk blender sbb skit sgt ;)

Sidratul Muntaha said...

sambal tumbuk memang sedap kak
huuu..
aku kalau menyambal cili (bukan cili kering arr)
mmg tumbuk.
even ade blender ni, lesung pun tetap aku pakai.

Yan said...

yanpun ske menumbuk kak.. klu blend.. air lebey..
lg satu sebab tak ske blend.. sbb malas basuh blender.. ceh mcmla lesung tak yah basuh.. basuh tp senang skit nak menyucinye tu..

sib akak wat entri menumbuk.. asik lupa jek nak bawa lesung batu p kedai.. skang masak kat sane.. takde lesung payah..

Suziey Ahmad said...

klu sket sy tumbuk sbb klu blender pn xhancur..

KE said...

blender je senang.. hehehe

ietams said...

betul la kak ty..
kalu tumbuk lagi sedap rasenye masakan..
saya pun suke tumbuk

Nazz@Purple said...

mak nazz ada ckp..tumbuk lagi best..

Queen said...

kalau sikit rela tumbukje..tapi kalau kene ciliapi yang pedas..mau bersarung baju angkasawan..hahahha

attyfir said...

@CGG
itulah kalo menumbuk ni tradisi sikit kan hanem

attyfir said...

@PuRpLeLiCiOUs LoVe kty yg tgk gambar ni pun lapar.

attyfir said...

@☆ lieya latif ☆ kty suh akak atau adik yg tumbukkan

Softtouch [Hanim] said...

wah kak ty lay out baru nmpak..cntik...tapikan tumbuh lagi sedap dr blender..tgk jgk nk masak apa n bape kuantiti dialah kan...

attyfir said...

@marinahunny
tumbuk..beshkan ..feel dia len mcm skit

attyfir said...

@Sidratul Muntahatu lah ayu..jom kita tumbuk menumbuk

attyfir said...

@Yanlepas ni jgn lupa bawak lesung yan

attyfir said...

@[-suziey-] betul tu suziey..

attyfir said...

@Adamadam mmg malaskan .hehhehehe

attyfir said...

@Ietams
tu lah ,kalau tumbuk sedap skit

attyfir said...

@Nazz@Purple
mak kty dulu dia tumbuk..skrg dah malas..tp apa pun pakai tumbuk lagi sedap kan

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

kita smbl belacan tumbuk arr.....x suka mesin...

LayarLara said...

kussss semangat... ingatkan ktys menumbuk sapalah tadi...

Ilyani said...

sedap nye ayam msk kicap tu k.ty... :)

rasp said...

yummylicious nya food u tu sis...
terkecur i...
i pun sama...kalo skit2, lebih prefer menumbuk...baru tangan ada muscle hahahahahaha..

azzey said...

atty's: klu cili tu sikit....prefer tumbuk gak coz lebih terasa...

p/s:slm ziarah ke blog ni.....

iena hamdi said...

hheheh iena pulak ikut mood .. kalau rajin iena tumbuk sebb rasa dia lebih sedap... blender ni kang dia hancur sgt kan

Faizaharis2 said...

hamboiiii....masak apo tu kak????

Zura Tahir said...

yg tumbuk tue lah lg umpphh...sedap lauk kak ty tue..klau org dulu2 cili kering drg giling..ish xsanggup nk giling..

SUHAIDA said...

aduhhhhh...sedapnye..nak cikit

Ogy said...

tumbuklah br syedappp...

Deqna said...

betul2.. tumbuk lagi sedap.. mak saya pun kalau wat sambal cili padi mesti tumbuk pakai lesung..

tapi saya jarang lah menumbuk sbb bila menumbuk cili jer tangan rasa hangat2.