Jan 19, 2011

Seminggu baru nak sampai

Bos aku bising-bising sebab barang yang
kitaorang order dari Supplier tak sampai-sampai
Dari sebelum bos aku outstation minggu lepas lagi
11 January 2011 lagi Supplier dah courier pakai KTM
Tapi udahnya seminggu tak sampai-sampai
dah ler barang tu urgent nak pakai

Apanak jadi ler diaorang ni
Udah nya supplier dah kol Ktm tanya status barang
Yer lah kita faham kalau barang tu tak sampai dalam sehari , 
kita akan target paling lewat pun dalam 2-3 hari barang tu ,
mesti sampai lagi pun dekat je ,selayang > kajang

Tapi masalahnya udah seminggu
Jadiknya puas supplier tu koling tanya status barang
Aku pulak yang amik alih , aku lak kol sendiri tanya lepas Supplier tu kasi Consignote No
Bila aku kol macam biasa yang jawab mesti tanya
Barang tu nak hantar kat mana , sila kasi alamat
Kasi no tel cik ..tapi udahnya berjam tunggu tak kol balik pun bagi feedback
Udahnya aku jugak yang kol tanya status barang tu

Bila Aku kol lagi , orang kat sana dok repeat lagi soalan yang sama , mintak no tel nanti kol balik
udahnya aku cakap , berjanggut ler saya tunggu awak kol nak kasi tau status barang tu
Kalau naik kapal terbang pun udah pergi balik kalau amik masa sampai seminggu

Tapi selepas aku kol berulang kali , sampai bos aku pun naik gerun tengok cara aku kol,
sampai aku nak bawak tribunal pengguna ,
diaorang yang tau suh kita sabar..sabar ye cik..mmg sabar ler nie

memang ler aku sabar ..tapi ganggu waktu rehat aku , 
waktu nak balik aku selama seminggu tau !
sebab nak menunggukan barang tu punya pasal
kalau ikutkan apa aku heran pun , bukan barang aku , bukan co aku

tapi sebab rasa tanggungjawab , 
dan paling utama tak kacau time table aku kat opis
kena push diaorang selalu , suh cari balik barang tu
ye lah ..camtu je cara nak dpt kan balik barang ..
kalau tak mau setahun kot baru sampai

akhirnya barang tu sampai jugak semalam.
masalahnya diaorang nie , takan tau pun agaknya , 
kalau customer tak kol cakap barang tak sampai
Maknanya lepas kita kol baru diaorang nak terhegeh cari barang tu

.

14 comments:

Unknown said...

masa saya koje dulu cam tu lah kan.. dok kejor supplier, kejo cargo, kejor transporter.... walhal saya ni buat akauan.. tp kalo saya tak kejor.. susah jugak...

Kaseh said...

kak..naper guna KTM anta barang eh kak.. kalau dekat.. kaseh dulu pun ada beli brg online..pastu dia g post guna KTM gak.. sangatttt lembabs...

Queen said...

xpaham..KTM salah ke..supplier salah..hehehhehhehe

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis said...

adei macam2 hal la slah satu sebab yang memeningkan kepala kan...

Dee said...

mmg malas ar tu..kena ketuk baru jalan kejenya..

azzey said...

berjanggut dan berjambul le nunggu barang tu ek?..:)

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhh berjangguit la tunggu

Nazz@Purple said...

biasa ar tu...dh bising2..bru nak gerak kan..baru nak hantar..

SUHAIDA said...

siapa yang bersalah ni..hihi

Softtouch [Hanim] said...

kdg2 ada org ni kene sergah dulu br buat keje....nyampah!

Hezesuze said...

alaaa kty leh handel punya ler hehe

Redbloodsnow said...

haaa zie pun bengang gak dgn situasi gnie taw. asal lambat sampai je. sure boss bising kat kte kan. nyampah. padahal bukan salah kite pun if supplier or transporter yg lembap :(

☆ lieya latif ☆ said...

mmg patut pun akak marah kak....camne laa dieorg buat keje ni...kan ade piagam utk sesuatu pekara tu...kene la ikut piagam yg ditetapkan...kalo ade ape2 masalah ckp laa balik ape yg menyebabkan delay tu......

bagus care kak ty handle situasi ni...kene gertak jek dieorg tuh

Lina said...

emmm sy pun penah kene gini tp dgn kurier co...mmg hangin sgt2