Mar 17, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa



Aku menontonnya malam tadi berseorangan
Sebab aku jer sorang yang meminati citer epik-epik macamnie
Lelagi kalau citer cina lawan2 tu ..zaman-zaman dulu , memang sangat aku minat
Sampai aku sanggup langgan channel citer cina kat Astro


Memula sebelum tengok..camner lah agaknya citer nie .teruk sangat ke .
Aku order tiket pakai cimbclick amik seat tepi ..senang takde orang belah kanan aku , hanya belah kiri je ada ,
rupanya belah kiri aku tu pun seorang mamat yg tgk citer tu sorang2..

Memula start dah lawan-lawan..besh gak lah ..


tak de boring sangat ..

Yang benornya aku paling suka tang part lawan-lawan je..bila tade lawan2 aku sangap
Mutu gambar memang agak suram , macam zaman kegelapan , tapi mungkin ada sebab diaorang buat camtu , nak kasi effet kononnya citer dulu-dulu , boleh lah terima pakai

Mutu CGI memang takleh disangkal , memang superb untuk filem tempatan ,
Ada gak sedih , kelakar..pandai gak inang puteri buat lawak , okeh lah ada gak penyeri

Overall citer ni aku faham lah , part lawan-lawan tu aku rasa agak memuaskan

Tapi yang benornya aku kesian sangat dengan watak Jehan , alahai ciput..lepas tu badannya alahai kering nya ..sian aku nengok , macam tak cukup makan jer, bisu lak tuh..hahahahhahaha, apalah salah ,

kasi ler sepatah dua Jehan berkata-kata , (Banyak lah kau ty..ko ke pengarah) , kecewa sangat ..aku bukan peminat Jehan, tapi sebab aku suka tengok awan dania , aku suka watak Benjy yang dilakonkan oleh Jehan , sebab nya caring, lemah lembut, romantis ,sabar dan yang penting kaya ..hahaahahaha..

Part lagu Anuar Zain tu ..adoi..mau beruban , berjanggut menunggu lagu tu kuar, mau jadik mcm Rahim Razali udahnya , sampai dah abis pun citer tu , still lagu tu tak kuar, dah last tu tayang lak sorang2 pelakon..kalau ada 20 pelakon  brp lama lak nak amik masa., orang semua dah angkat bontot..

Aku ingat nak tunggu jugak lah , tp sebab aku duk tepi , kang menghalang orang nak keluar...tak pun kang aku dok dihadapkan ngn bontot2 orang nak keluar je..baik aku chow..agak kecewa sebab tak dpt dengar langsung lagu tu , walaupun aku bukan suka pun sangat lagu tuh..

Apalah salahnya masa dalam citer tu ..time Merong duduk berdua ngn embok ke..time Marcus ngn puteri ke , keluarkan lah lagu tu ..

Okehlah ..overall , bagi aku citer ni okeh lah ..aku faham lah mesej yg cuba disampaikan , part lawan2 cam real gak lah ..

Aku kasi 3.5 bintang , semoga maju lagi filem melayu kita di mata dunia.


.

24 comments:

Unknown said...

walah nilai 1 persatu kty ni..huhu

jihan bisu ke?rsanya dia ada ckp..dlm iklan tu mcm ada je..eh tkperasan plk..tp mmg sian pon mcm tk wujud je dia..pelakon femes gak tu..tp watak dlm tu mcm pelakon tmbhn..hihihi

kita pon suka dia dlm awan dania..romantik!

KAK RAINBOW said...

wahh dah tgk ye

Unknown said...

kurang minat nk tgk malay muvee...

tpi kalu best, ok la tu

;)

Dee said...

kty..kalo epik omputih or cina..aku suka gak tengok..tp merong ni ada lack somewhere..nak2 bila tgk rambut pak kesum tu...tinggi kan remosnya..hahaha..

MiaSaidin said...

wah, dh tgk ye.. tibe rasa mcm xbrapa best je :P

A D I A said...

to b fair, cerita ni best of the century la untuk kategori epik (malaysia).ye la epik lain apa lagi, PGL? hmm much2 btter la kat merong mahawangsa ni.

Wawa_Nadwa said...

huii bleh kty tgk sorng2 ekk.. klu wawa la kak nak gak carik teman. hee!

Ati Masrif said...

wah..berani sungguh
tgk wayang sorang2..

kita teringin gak nak gi tgk ni

CuTeMiUt78 said...

kty... sorang2 pun layan gak erk..

eLLy said...

a'aa lagu anuar tu memang dah hujung baru dng suara dia.
tapi masa merong & embok tu ade keluar music instrument lagu tu. mcm backgroud music je
(masa dia nak berlayar klu tak salah)

Achiq said...

achiq tak berkesempatan lgi nk tengok. Tak sabar nk tengok....suka sgt cite2 epic mcm ni..

Drama Mama said...

uwaaaaaa...hajat nak tengok cita ni masih belom kesampaian...sampai bila ditayangkan ni eh?

http://twinkywinkystars.blogspot.com

erienz said...

kite x sabar nk tgk ni kak...

SyuQ said...

jehan miskin, byk bermain ngn perasaan, gitu gak ngn deborah henry. kadangkala kita x perlu dialog utk hasilkan lakonan yg mantap. cukup sajer bermain dgn perasaan dan mimik muka.

lihat sajer bertapa semangatnya si jehan miskin nak pergi berperang, betapa sedihnya dia meninggalkan org yg dicintai. walaupun kamera cuma lite2 jer kat muka dia, kesan yg beliau hasilkan mendalam...

sekadar pendapat sy jer kak ty :-)

NeenaAnuar said...

setujuuuuuuuu ngan kty! neena pun hangginnnnnnnn gilerrr part lagu my anuar jenggg tak kuar2.. kuarnyer ciputttt gilerr time dah last2 tu.. sikitttttttt sangat! hampeh tol.. cam wat rugi jerk lagu tu dibuat utk citer tu.... huhuhu...

Softtouch [Hanim] said...

sy mmg kena tunggu dvd pirate je lah kak...hehhehehe..mgkin cite dia lain dr yg lain..kagum ngan teknik cgi dia tu..

sy plak mmg xbiasa jln sorang2 kak..serba xkena...mmg zaman anak dara ade je org kene temankan..hehehee..

Kaseh said...

tu dia kakty punya review...kaseh pun tak sabar nak tgk sebenornya..nak tunggu astro first je nih kak..kalau kuar laa.. kalau tak kuar frust la den...

Blog Eazy Izzuddin said...

hehehe
besh!

attyfir said...

@eLLy

ye elly ada sikit..tp tade sore.

attyfir said...

@Drama Mama

thanks sudi singgah..weekend ni leh ar g tgk

attyfir said...

@SyuQ

memang betul pendpt syuq tu ..tp tetap tak puas hati..nak gak ..jehan bercakap..kena tgk citer cun lepas ni ada jehan ..

attyfir said...

@ALL BLOGGERS

Terimakasih semua sudi kasi komen ,..kty sgt2 menghargainya ..

Pepel BoNda AmaNi said...

hmmmmmmm bila la agaknya dapat tengok cita nie....

wantie said...

Citer epik ni kena tengok. tambah lagi citer ttg negeri kelahiran cheq.

Ntah ler, selalu jer T abaikan masa untuk nonton kat cinema. nak kata sibuk sangat tak la pulak. tapi ntah le mcm tak der masa plak utk cinema ni. Nantilah try cari masa yg sesuai..