Apr 16, 2010

Aku bz lagi @ Kisah orang tua

Hari nie aku ade kerja kat luar lagi
semalamnya kes tak settle-settle lagi ..
ade ke bos aku kasi copy ic zaman datuk kaduk..
yang aku sendiri tak perasan akan keujudan..ic tu ..
wahahhahahah..alor ic yg seblom ic skrg nie kan ..yg mcm lesen skit tu..

nampak benor Malaysia asik tukor ic..sampai aku sendiri tak hengat ..yang aku ade ic rupa itu..
mcm lebih kurang je.lepas di photostat

jadiknya ari nie .kena ulang balik..aku suka..hehehhe

semalam masa aku menguruskan kerja..aku
pusing2 cari parking..dan terjumpa parking..tp dan -dan ade pakcik yang sangat tua
menyapu lak kt parking tu..takpe lah .aku tunggu..jap, dah kerja dia kan
dari pemerhatian aku pakcik nie sangatlah teliti walupun hanya menyapu , bersungguh dia menyapu walupun badan nya tak berapa larat..tapi dia tak curi tulang pun

walupun dia tau aku nak parking tu ..mungkin ade separuh org ingat pakcik tua tu mcm sengal ke apa..sbb org nak parking kete ni...tapi time tu lah pakcik tu nak menyapu ..tidak ye..dari pemerhatian aku ..dia tau ..aku sedang menunggu..dan dia sedaya upaya membuat kerja dia ..sbb dia takut kot ..aku marah...aku nak je cakap ..takpe pakcik..sapu lah .saya boleh tunggu..



tapi hati aku tertiba jadi sangat sayu ..walupun uzur dia tak mintak sedekah
terus berusaha mencari sesuap nasi , dan sian sangat dah uzur masih kena kerja lagi..huhuhuh..

jadinya lepas dia selesai kerja
baru lah aku parkingkan kereta aku ..dan hulur kan sedikit duit pada akak@nurul
untuk dikasi kepada orang tua itu ..aku tengok lama gak akak memujuk orang tua itu
dia tetap geleng2 kan kepala nya ..last-last aku tengok akak masuk kan je dalam pocket orang tua itu ..terpikir aku betapa bermaruahnya pakcik tu ..sebab dia bukan peminta sedekah ..itu yang dia taknak terima..tapi aku kasi wang itu atas dasar kasihan..

Selesai urusan ..kami terus ke parking kereta
dan tgk troli sampah orang tua tadi ade ditepi sebuah kedai makan
agaknya dia ada dalam kedai tu tengah makan ..sian dia..agaknya dari pagi tak makan apa..

terpikir..apa kah nasib kita nanti di hari tua..

14 comments:

TiNiE said...

sob..sob..sayunya kakty entry ni...
tul tul, apakah nasib kita di kendian hari kelak...hmmmmmm

Dee said...

sedih aku bc kty..sbb tu aku selalu suruh laki aku hulur duit kt pakcik tua yg keje kt petronas bangsar..sian aku tgk..dh tua2 keje lg..cari rezeki..

PurPlè said...

sian org tua tu. at the same time, mmg respek.
semoga org tua tu diringankn beban & dimurahkn rezeki... amin.

Unknown said...

tak sanggup tgk so far tak der la jumpa lagi

Yaya said...

kak ty bizi yer..weken ni rest yer, ermmm ciannye kt org tua tu kan...:((

norwaninorwi said...

hi kak...dah kenal kat fb..kali ni kat blog plak...sedihnya cerita tu kak...hiba sungguh...

Eya Eybizz said...

sy mmg pantang tgk org tue buat keje,x kire la menyapu ke ape..
mesti cm nk tolong je dia.
pastu,pantang nmpk je org tue tgh jln kaki sorang2..aduhaii..hibenye rs. dan2 tu,trpikir..kalo la ayah/mak aku org tue tu..

penah sy nk kuo soping time raye,ade org tue tu,hencut2 jln..
branikan diri brenti,tompangkan dia. dia kate nk g cr keje menyapu, tp xde org nk amik dia keje..kesian sgt,time2 tu rs nk menangis. kite sdp2 nk soping,org lain ade x mkn. da la br pas eksiden. sedekah jugak ke dia,buat blnje anak2 nk raye. Smpi skang,tringat ke dia..nk g ziarah dia,mcm x tau kt mn dia ddk. lupe ritu nanye..

ops,terlebe suda komen ni

Unknown said...

kesiankan tapi yg penting dia ada maruah tanpa meminta2....

mrs.ecam said...

huuuuuuuu sedeynyer bce...ai pong x leh la tngk org tua2 nie...sayu ati....hukhukhuk

Mak Su said...

didoakan yang baik2 saja buatnya

Unknown said...

salam atty..tak teringin ker nak join...

betul tu..sekurangnya dia tak meminta-minta..org muda skrg ni banyak yang pemalas..lebih rela minta sedekah dari menggunakan kudrat yang ada.

semuga di hari tua kita tak jadi begitu.

Ini Cerita Saya said...

akak...sedihnye...

terharu sy bace...

Nazz@Purple said...

memang mudah tersentuh la kali dgr cite2 pasal org tua ni..kalo gi mane2 tgk org dah tua2 kat tepi jln tu..rs kesian sgt...

Syima Syaz said...

kak...saya memang sedih sgt tgk org tua mintak sedekah atau kerja.tak blh la...sedih!terbayang ayah saya atau arwah2 atuk saya....=( kenapa lah mcm tu?